sibek.cz

vizitka a blog

sibek.czSouběžníkinternetSociální sítě

Sociální sítě

Všichni o tom píšou a nikoho nepřekvapí tvrzení, že sociální sítě jsou hybnou silou „dnešního“ internetu. Jedním z tahounů je i Facebook, který vyhrál letošní hlavní cenu Crunchies. A to je jen špička ledovce. Sociální sítě jsou živoucím kyberprostorem, který v mnohém odráží reálný svět, ale někdy taky klame. Každopádně v něm určitá část lidstva tráví svůj volný čas, což je také důvodem, proč se uvažuje o možnostech, jak i toto místo využít k marketingovým účelům. Zajímavý pohled přinesl The Economist (překlad vyšel v Respektu), když poznamenal, že sociální sítě přináší zajímavou komunikační infrastrukturu, těžko ale očekávat, že se samy o sobě stanou zdrojem zisků. Někteří lidé z marketingu by možná nesouhlasili.

Základem každé sociální sítě je vytváření vazeb („přidávání kamarádů“). Jen při letmém pohledu jsem zjistil, že v každé službě o sobě nechávám trochu jiný (někdy vlastně částečně klamný) obraz. Na Myspace mám kamarády z různých kapel, na LinkedIn vetšinou pracovní kontakty a na Facebooku sleduju hlavně lidi, co se zajímaví o web 2.0. Osobně mě proto nejvíc v článku z The Economist zaujal celkem nenápadný postřeh, který říká, že nejdůležitěší informace o sociálních vazbách leží v našich mailech: „E-mailový účet má naopak přístup k celému adresáři a může vyvozovat informace z četnosti a intenzity probíhajících kontaktů. Pavel dostává e-maily od Petra a Jany, ale otevírá jen zprávy od Jany; Pavel má Janu na zítřek v kalendáři a právě si s ní vyměňuje okamžité zprávy; Pavel si v adresáři označil Petra přídomkem „jen práce“. Pavlovy fotografie z večírku by možná měly být přístupné Janě, ale ne Petrovi. Takový druh sociální inteligence lze použít na řadu různých služeb v otevřeném webu. A pokud z něho nikdo nechce mermomocí vytlouct peníze, může zůstat intimní a diskrétní. Facebook má ekonomickou motivaci zveřejňovat stále více údajů o svých uživatelích, říká Ascher, zatímco Thunderbird, který je projektem s otevřeným zdrojovým kódem, může nechat uživatele omezit to, co chtějí zpřístupnit ostatním. Může se stát, že sociální sítě nakonec budou všude, a přitom nikde.“ Tak uvidíme, každopádně už teď většina sociálních sítí nabízí uživatelům možnost hledat přátele na základě adresáře z mailového účtu. Služba, která by na základě dat z mail účtu sofistikovaně pomáhala s organizací přátelských vazeb v síti, by vytvořila hodnotnejší a (snad) pravdivější obraz. Vsadím se, že i vy teď máte ve svých „přátelích“ lidi, které jste viděli při nejlepším jednou a navíc letmo na nějaké akci.

„E-mail v širším slova smyslu je nejdůležitější sociální sítí.“
The Economist – „Přátelé všude a nikde“ (český překlad Respekt 13/2008)

Jedna odpověď

  1. Pasik4a avatar

    Socialni site moc nevyuzivam, samozrejmne mam profil na Myspace, ale jinak tam nic nedelam, snazim se tam vlastne jenom sledovat muziku, nic vic.
    O tom mailu maj asi pravdu, protoze prave prez nej probiha obrovsky mnozstvi komunikace a nejen osobni (ta se podle me cim dal tim vic stehuje na ICQ, Skype apod.)
    Mě v týhle souvisloti jeste dost prekvapilo par vet opet z The economist (a opet v prekalu Respektu), tentokrat z clanku „Novi kocovnici s iPhonem“ konkretne tohle:
    Christopher waters, majitel Nomad Cafe v Oaklandu, pravidelne porada praidelne jazzove koncerty a cteni poesie. Pri techto prilezitostech navic vypina WI-fi router, aby se lide vice bavili mezi sebou. Take se chysta udelat ze sve kavarnyinternetovou socialni sit. Kdyz si hoste otevrou internetovy prohlizec, aby s epripojili na sit, naskoci jim uvitaci stranka, na ktere budou pozadani, aby vyplnili svuj strucny profil – jako treba na Facebooku-, a poté se jim zobrazí informace o lidech u ostatnich stolu.“

    Tohle mi prijde daleko zajimavejsi, nez ostatni socialni site. Zatim sem si na to poradne neudelal nazor, ale fakt o tom dost uvazuju. Tohle bude neco